UX och UX design är ämnen som inte är helt lätta att få en överblick av. Så vad är UX egentligen?
UX är en förkortning av User eXperience (användarupplevelse på svenska). Det innefattar alla typer av interaktioner en användare har med en produkt, tjänst eller gränssnitt. UX design är processen för att nå fram till mer lättförstådda produkter som användare älskar, som i sin tur bidrar till att ditt varumärke och företag blir mer uppskattat. Mer detaljer om vad UX är och hur det relaterar till olika områden hittar du längre ner i artikeln.
Innehåll
Vad är UX – mer i detalj…
Begreppet UX kommer från början från Donald Norman som myntade namnet user experience redan 1995. Sen kan man alltid diskutera om Don Norman var den första UX-designern – Walt Disney använde sig av många principer från UX design exempelvis. Donald Norman själv kände att begreppet människa-dator-interaktion (MDI) var för snävt och ville hitta ett tillvägagångssätt som fångade hela användarupplevelsen – därav user experience…
Du kan dela upp UX i flera delar, till exempel:
- User research och mer strategiskt UX-arbete: Att bättre förstå användaren genom exempelvis användarintervjuer, effektkartläggning och observationer.
- Informationsarkitektur, så att information och data presenteras på ett tydligt och enkelt sätt, och som passar användarens språk och tankesätt.
- Interaktionsdesign, det vill säga att göra användarens upplevelse så lättförståelig och smidig som möjligt när användaren interagerar med din produkt.
- Tillgänglighet, så att så många som möjligt kan använda din produkt oavsett vilka förutsättningar personen har. Det kan vara allt från att man har en nedsatt funktion, till att man har glömt läs-glasögonen hemma. Bättre tillgänglighet underlättar för alla!
- Grafisk / visuell design, så att formspråket förmedlar den känsla och stil som du vill att ditt varumärke ska förmedla. Allt från användandet av typsnitt, till färger, layout med mera.
- UX writing, så att olika texter i din produkt är lättförstådda och berättar det som användaren behöver veta för att slutföra sina uppgifter.
Varför är UX viktigt?
Experience Dynamics har sammanställt en fantastisk infographic om vad affärsnyttan med UX är. Här är några höjdpunkter:
- Genom att involvera användaren i utvecklingsprocessen kan du potentiellt minska utvecklingstid med mellan 33 och 50 %.
- 70 % av alla projekt misslyckas pga att användarna inte är nöjda med resultatet (”user acceptance”).
- En bra användarupplevelse minskar ofta supportkostnader och ökar samtidigt ofta dina marknadsandelar.
Fundera också på vad kostnaden är av att INTE göra UX. UX är en investering över tid som ofta lönar sig.
Lita på UX-processen
UX design som sådant är inte begränsade till bara webb eller liknande, utan du kan applicera UX-design principer på nästan vilken produkt eller tjänst som helst. Allt ifrån intranät hos ett företag, eller varför inte designa din butik, appar och bokningssystem med UX i åtanke?
De tidiga delarna av UX-processen kan du bitvis jämföra med forskning. När du jobbar med UX design så baserar du ditt arbete på evidensbaserade metoder. Gör du UX design ordentligt så har du också kontinuerlig kontakt med användarna under designprocessens gång och utför intervjuer och andra användarstudier för att göra en så bra användarupplevelse som möjligt.
Det arbete som du gör tidigt i UX-processen använder du senare för att bestämma den bästa designen. När du väl gör designarbetet utgår du från beprövade designprinciper för att designa en så bra användarupplevelse som möjligt.
Saker att tänka på när det gäller UX design
Att fokusera på en bättre användarupplevelse är väl investerad tid. Mer information om detta hittar du i vår artikel om varför UX är viktigt. Men jag kan kort säga att UX är en bra investering. Någon måste designa din produkt, och det är lika bra att du tar medvetna beslut för att nå en så bra design-upplevelse som möjligt.
Om jag skulle ge ett råd så är det att fokusera på där både kund- och affärsnytta och användarnytta möts. Då blir det bra och lönsamma lösningar för både ditt företag såväl som för dina användare.
Det är också viktigt att du tänker ifrån hela kundresan. Ibland kan det vara bra att utgå ifrån service design (tjänstedesign) för att både förenkla för dina anställda och för dina användare. Ditt företag sparar pengar, och dina användare blir nöjdare. Win-win!
UX = rent trolleri?
UX design är inte något rent trolleri, utan vi som jobbar med UX utgår från en väl definierad process för att ta fram gränssnitt som löser användarens problem. Det finns dessutom rena ISO-standarder runt usability som ger en bra och stabil grund för att skapa en användarcentrerad process.
Ofta som UX designer så gäller det att läsa mellan raderna och förstå användarens mål, vem exakt användaren är, och i vilket sammanhang produkten eller tjänsten ska användas. Först efter att du har gjort det så är det lättare att fundera ut rätt funktionalitet som adresserar användarens (och dina) mål! Ett sätt att börja en sådan resa på är genom att skapa en så kallad effektkarta. Då får du också till en prioritering på vägen så att du kan fokusera på det som är viktigast först.
UX handlar också om att sluta gissa och istället att du verkligen involverar användaren i processen, från ide till lansering av produkten, med kontinuerlig feedback för att förbättra kommande versioner och iterationer.
Skillnaden mellan UX och UI
UI design (User Interface Design, det vill säga, gränssnittsdesign) är en annan term som nämns. Då och då blandar även vissa ihop UX och UI vilket är förståeligt eftersom termerna påminner om varandra. Då är det extra viktigt att inse att UX design och UI design inte är samma sak.
- UI design är mer slutresultatet hur saker och ting ska se ut.
- UX design är hela processen för att nå till en fantastisk användarupplevelse. Genom UX kan du bilda dig en helhetsbild av dina användare på ett sätt som du inte kan genom bara gränssnittsdesign, även om det är en viktig komponent i UX-arbetet.
Relaterad artikel: UX & UI: Vad är skillnaden?
UX is not UI – från hemsidan med samma namn. Enligt mig är detta en tydlig och bra beskrivning av skillnaden mellan användarvänlighet och gränssnittsdesign.
UI design är mer att välja rätt tapeter på väggarna, medan UX design är att förstå vem som ska bo i huset, vilka mål och behov de har och hur layouten på huset ska se ut för att bli så bra som möjligt. Du måste bestämma var köket ska vara innan man kan fundera på exakt vilka tapeter som ska vara därinne…
Med det sagt så behöver man komma ihåg att användarupplevelsen förstås påverkas av det du som användare ser också – det är trots allt första intrycket och en del av helhetsupplevelsen!
UX för företag
UX är en process som funkar bra både för företag , eller för produkter som du vill använda på fritiden. Detta i och med att principerna är likadana oavsett.
När du får en uppgift att designa något bör du börja med att försöka förstå:
- Varför behövs denna funktionaliteten? För företaget och för användaren.
- Vad är det för mål användaren vill uppnå?
- Vilka uppgifter ska användaren utföra?
- I vilket sammanhang ska funktionaliteten användas?
- Utifrån detta, hur kan jag designa en så bra användarupplevelse som möjligt?
Lämna ett svar