UX står kanske som bekant för user experience. Men vad sjutton är UX writing egentligen?
UX (User Experience) Writing ger tydliga texter och meningar som hjälper användaren på vägen, och som bidrar till ett fantastiskt helhetsintryck för din produkt eller tjänst. Det är viktigt att du som UX writer både förmedlar intrycket som företaget vill, samtidigt som du hjälper användaren.
Innehåll
Vad är UX writing, i ännu mer detalj
Innehållsdesign är enligt mig en underskattad del av bra användarupplevelser. UX writing sätter innehållsdesign i fokus, mer än på länge. Visst finns det roller inom UX som har fokuserat på innehåll tidigare med, som informationsarkitekter exempelvis. Men en roll som UX writer behöver vi verkligen, och jag tror att rollen kommer att bli en naturlig del av ett UX team, tillsammans med User Researchers, UX Designers, UI Designers, med flera.
Så här beskriver Google vad en UX writer är:
“UX Writers advocate for Google design and help shape product experiences by crafting copy that helps users complete the task at hand.”
Tre exempel på bra UX writing
- MailChimps gränssnitt är fullt av bra UX writing. Tänk dig att du precis har skapat en hel kampanj med nyhetsbrev för tusentals följare, och du har precis skickat iväg den. Då får du ett sånt här underbart meddelande som gör att du troligtvis känner dig mer avslappnad och säker än tidigare:
- Avanza är duktiga på UX writing och design i allmänhet. Istället för att de säger “Bli kund” så går de steget längre och säger “Bli kund på 3 minuter” – ett smart sätt där de sätter förväntningar och kommunicerar tydligt, samtidigt som jag kan tänka mig att detta ökar konverteringen:
- Headspace, en app för meditation, har både tydlig text och ett härligt formspråk som kompletterar beskrivningarna och känslan de vill förmedla på ett bra sätt:
Skillnaden mellan UX writing och UX copy
- UX-copy och copywriting är enligt mig mer inriktat på konvertering och att sälja.
- UX-writing använder man enligt mig optimalt för både att ge affärsnytta och användarnytta.
Så det finns ett visst överlapp mellan termerna om du frågar mig. Här är en lite mer ingående jämförelse:
UX writing | Copy-writing |
---|---|
Skriva på ett enkelt sätt för användaren. | Skriva på ett säljande sätt för att få konverteringar. |
Jobba med andra designers & utvecklare. | Jobba med andra marknadsförare. |
Produkt-centrerat | Sälj-centrerat |
Vad gör en UX-Writer då?
Här är exempel på arbetsuppgifter:
- Skriva texter som matchar uttrycket och känslan företaget eller varumärket vill förmedla, samtidigt som texterna är tydliga för användaren av produkten eller tjänsten.
- Skapa och förtydliga innehåll och hierarkier i användargränssnittet.
- Formulera tydliga rubriker, knappar, beskrivningar, hjälptexter och “call to actions”.
- Formulera olika meddelanden till användaren, exempelvis notiser, bra felmeddelanden och varningsmeddelanden.
Utöver det är det också viktigt att förstå sammanhanget som texten ska placeras i. Hur kan du göra texten så kort och koncis som möjligt utan att du förlorar budskapet? Vad har användaren för tankar och känslor när personen kommer stöta på och läsa din text? Som vanligt när du jobbar med användarvänlighet så är empati ett måste.
Utöver det är det som UX writer bra att du har koll på områden som:
- Sökmotoroptimering (SEO).
- Analyser, exempelvis usability-tester och A/B-testning.
- UX-processen som helhet. Det gäller att du är med tidigt i utvecklings- och designprocessen för att ge så mycket värde som möjligt.
Hur mycket tjänar UX writer i lön?
Det är svårt att hitta exakta siffror på vad en user experience writer tjänar i dagsläget, eftersom det är en ganska ny yrkestitel. Det närmaste jag har hittat är vad en copywriter tjänar i genomsnitt – nämligen mellan 31 000 och 44 000 kronor per månad. Siffrorna är hämtade från Unionens hemsida.
Hur blir jag en UX writer?
Här är 6 stycken tips som kan hjälpa dig på vägen:
- Börja med att gå en bra kurs i ämnet! Tips om kurser hittar du längre ner i artikeln.
- Läs en bra bok om ämnet. Ett tips från min sida är Content Design av Sarah Richards. Design av innehåll är en viktig del av ux-writing.
- Öva, öva, och öva lite till. Precis som om du ska lära dig ett nytt språk så räcker det inte med teori för att bli duktig. Du måste skriva massor! Ta varje chans du får att skriva texter så kommer snabbare bli en bättre skribent.
- Påminn dig själv om alla bra tips och tricks för hur du skriver tydligt. UX Planet har en riktigt bra artikel om detta.
- Gå med i ett bra community (exempelvis Microcopy & UX Writing på Facebook) där du träffar likasinnade som också är intresserade av UX-writing.
- Fördjupa dig i ämnet genom att lyssna på podcasts. Ett bra tips är Insert Content Here, som Jeff Eaton håller i.
- Kolla efter jobb på sidor som LinkedIn eller Trovit. I skrivande stund söker bland annat Spotify och Klarna efter UX-writers.
Tips på ux writer utbildning
Här följer några grymma tips på utbildningar.
Namn | Beskrivning |
---|---|
Shane Snow on Storytelling | En 1 timme och 15 minuter lång kurs om begreppet storytelling, som är en viktig del att ha en grundläggande kunskap om när du ska jobba med att skriva texter som användare älskar. |
Writing with Flair: How to become an exceptional writer | En fantastisk kurs på 7 timmar om hur du blir riktigt på att skriva texter. Ett måste för dig som vill lära dig att skriva bättre i allmänhet. |
UX Writing Fundamentals | En riktigt kioskvältare till kurs, som är sammansatt av UX Writing Collective. Du blir certifierad inom UX writing. Kursen tar 8-10 veckor att slutföra och är en kurs som har studerande som jobbar för stora företag som Google, Microsoft, IBM, med flera. |
Slutord
I denna artikeln har jag försökt ge dig en överblick av vad det innebär att skriva lättförstådda texter för dina användare. Lämna gärna en kommentar nedanför om du har några frågor eller funderingar.
Lämna ett svar