En semistrukturerad intervju är en slags intervjuteknik där du har ett script att referera till ifall du fastnar. Du kan använda semistrukturerade intervjuer när du bättre ska förstå en viss målgrupp (som du sedan representerar som exempelvis personas).
Innehåll
Vilka intervjutekniker finns det?
Det finns flera intervjutekniker. Här är några av de vanligaste:
Ostrukturerad intervju
Ungefär som det låter – du går in i en intervju och kör den så gott det går, utan underliggande material eller frågor (du går mer på “magkänsla” eller erfarenhet).
En ostrukturerad intervju kan vara ett alternativ om du vill vara så öppen som möjligt när du gör en intervju, och därmed undvika förutfattade meningar.
Fördelar
- Blir mer avslappnat.
- Minskar risken att du fastnar för mycket i dina fördefinierade intervjufrågor.
Nackdelar
- Lätt att du glömmer frågor som du hade tänkt att ställa.
- Om du gör många intervjuer så kan det bli svårare att jämföra materialet mellan intervjuerna.
Semistrukturerad intervju
I en semistrukturerad intervju så utgår du från färdiga / tidigare definierade frågor.
Samtidigt så kan du i en semistrukturerad intervju välja att avvika från frågorna, eller gå djupare in på ett visst ämne som kommer upp under tiden.
Frågorna ger dig en struktur samtidigt som du inte låser dig exakt vid just de frågorna.
Fördelar
- Alla intervjuer utgår från samma struktur.
- Lätt att ta upp bollen igen om du tappar bort dig, eller inte “kommer på” några nya frågor.
- Det innebär ofta ett mer avslappnat sätt att köra processen på.
Nackdelar
- Kan bli att du fastnar och spenderar mycket av tiden i intervjun på en väldigt specifik fråga. Det gäller att hålla koll på klockan i semistrukturerade intervjuer, så att du inte stannar för länge på ett visst område.
Strukturerad intervju
I en strukturerad intervju så jobbar du från ett manus av frågor som du måste hålla dig till. Både frågor (och till viss del även bedömningar, beroende på i vilket sammanhang du gör intervjuerna) är förutbestämda.
Fördelar
- Ger en supertydlig struktur i intervjun.
- Intervjuerna blir väldigt effektiva.
Nackdelar
- En strukturerad intervju kan upplevas som väldigt opersonliga och “kalla”. Det kan vara svårt att bilda ett starkare band till den du intervjuar genom det här sättet
Varför jag föredrar en semistrukturerad intervju
Personligen förlitar jag mig i mitt arbete med UX-design nästan uteslutande på semistrukturerade intervjuer när jag gör user research.
Jag tycker att en semistrukturerad intervju är ett bra sätt att ha en struktur som jag kan falla tillbaka kring, samtidigt som jag känner att jag inte måste göra det.
Frågorna blir en grund jag utgår från. När en semistrukturerad intervju väl är klar kan jag sedan välja att analysera svaren jag fick och försöka hitta trender i det som sades.. Till exempel svar som jag vill lyfta fram till teamet eller liknande.
När passar det att göra semistrukturerade intervjuer i ditt projekt?
Ju tidigare desto bättre! Det är bra att försöka bilda sig en uppfattning om vad användarnas mål och behov är så fort som möjligt, gärna när (eller till och med innan) projektet drar igång.
Om projektet har pågått en längre period så kan det vara en idé att du funderar på att göra användbarhetstester istället för strukturerade intervjuer, för att se hur den nuvarande produkten uppfyller användarnas mål, och vad du kan göra för att förbättra produkten ytterligare.
Jag skulle också rekommendera att du gör observationer av vad användare faktiskt gör i sin miljö (när de jobbar exempelvis). Du får ofta ut mycket mer av denna typen av user research än av en semistrukturerad intervju, även om observationer kräver lite mer tid och planering.
Hur lång tid tar det att göra en semistrukturerad intervju?
Här är ett exempel på hur du kan strukturera din tid. Utgå gärna från färdiga mallar och standardfrågor, som du sedan kompletterar med mer information där det behövs, eftersom det tillvägagångssättet oftast går snabbare.
Planering inför intervjuerna (skapa intervjuguide, kalla till möten) | 1/2 – 1 dag |
Hålla intervjun | 60 – 90 minuter per intervju |
Transkribering av intervjun | 3-4 timmar per intervju |
Sammanställning av presentation / slutsater av arbetet | 1/2 – 1 dag |
Så här gör du semi-strukturerade intervjuer med dina användare
Definiera målet för intervjun
Ja, frågan är – vad vill du ha reda på under intervjun? Är det specifika frågor och svar som utvecklingsteamet eller produktägaren vill ha reda på? Jobbar du med en viss funktionalitet som du är osäker på?
- Vad vet vi just nu där vi är i designprocessen?
- Vilka kunskapsluckor behöver du fylla?
Definiera antaganden
Skriv ner antaganden som du har om din målgrupp, dvs saker som du tror dig veta. Detta kan även vara olika antaganden som teamet har gjort.
Välj hur du ska samla in data
Du hittar massor med verktyg som passar olika bra beroende på vilket sammanhang som du gör intervjuerna i.
Om du behöver hålla intervjun på distans, så kan verktyg som Microsoft Teams eller Skype funka bra.
Tänk också på om du behöver transkribera intervjun i efterhand, eller om du vill förlita dig på dina anteckningar. Eftersom du spelar in personen som du intervjuar, så behöver du också säkerställa att det faktiskt är OK att du gör inspelningen och att du har personens samtycke till det.
Några tips på verktyg för transkribering är:
- Appar för inspelning (till Android eller iPhone).
- Automatiska transkribreringsverktyg (som Otter.AI). Dock är dessa verktygen inte alltid helt tillförlitliga (de kanske får texten 50-75% rätt),men de hjälper ändå en bit på vägen.
Skapa en intervjuguide
En bra idé är att du gör en intervjuguide med frågor inför intervjun. Detta är något du helt enkelt behöver göra om du ska köra just en semistrukturerad intervju!
Här är lite exempel på bra frågor som du kan ställa för en användarintervju som riktar sig till B2B (Business-to-Business)-användare:
- Gå igenom processen för det du gör… Vad händer först? Vad händer sen, osv?
- Vad tycker du funkar bäst i nuvarande process?
- Vad tycker ni kan förbättras med nuvarande process?
- Vilka är involverade i processen? Vilka roller? I vilket sammanhang? Hur samarbetar de rollerna?
- I processen, använder ni några specifika verktyg, appar eller hemsidor? I vilket sammanhang använder ni dessa?
- Har ni några specifika mål ni mäter mot? För kvalitet eller liknande. Vilka är dessa målen? Hur vet ni att ni uppfyller de målen?
Planera för dina intervjuer
Det kan vara en bra idé att du sammanfattar planen för hur du ska göra respektive semistrukturerad intervju. Planen bör innehålla exempelvis:
- Målet med intervjuerna (varför gör vi intervjuerna).
- Hur många ska intervjuas och vilka roller har de som vi intervjuar.
- När ska intervjuerna hållas, och hur lång kommer respektive intervju ta (ungefär).
- Hur kommer resultatet av intervjuerna presenteras (exempelvis i en sammanställd rapport).
- Vem genomför intervjuerna.
- Länkar till annat material, exempelvis till intervjuguiden.
I samband med detta kan du också kalla till möten för de som ska vara med i intervjuerna, och skicka ut frågor i förväg om intervjudeltagarna vill kunna förbereda sina svar i lugn och ro.
Genomför intervjun
Nu är du redo! Kom ihåg följande:
- Ställ öppna frågor så får du ofta mer utförliga och bättre svar. Istället för “Gillar du X?”, fråga “Vad tycker du om X?”.
- Försök vara öppen i ditt sinne. Ställ “naiva” frågor.
- Var tyst så mycket som möjligt! Eftersom att ibland kan den du intervjuar behöva tänka igenom sitt svar. Obekväm tystnad kan vara bra i ett intervjusammanhang, enligt min erfarenhet.
- Var okej med att intervjun svävar iväg lite och ställ gärna följdfrågor, om du använder så kallade semistrukturerade intervjuer. Men kom ihåg att du måste hålla koll på klockan.
- Ta med någon mer i intervjun som har teknisk kunskap, om du behöver det.
- Be personerna att visa dig konkreta exempel när det är möjligt, istället för att bara prata om ett område.
- Fråga efter anekdoter och berättelser när saker är svåra att förklara eller förstå
Analysera, sammanställ och presentera
Efter intervjuerna är det bra att du går igenom dina tidigare anteckningar eller inspelningar och börjar analysera materialet. Kolla efter trender (exempelvis återkommande ämnen som intervjudeltagarna nämner, åsikter om samma typ av ämnen, med mera) och gruppera dessa i kategorier. Sammanställ sedan materialet och presentera det till beställaren.
Nästa steg
Ett bra nästa steg när du har gjort dina intervjuer med dina användare eller projektintressenter är att du skapar upp personas som du sedan kan använda för att tydligare definiera kundresan, eller i din effektkarta.
macia säger
HAde sett på Bryman… 33 stycken deltagare kan vara i en semistrukturerade intervju.
Andreas Johansson säger
Hej Macia!
Ja, egentligen kan man vara hur många deltagare som helst. Om man är många deltagare samtidigt skulle jag dock kalla det för mer av en ”fokusgrupp”, och då är det lätt att vissa deltagare tar överhand eller att en del deltagare inte vågar säga vad de tycker och tänker inför en stor grupp. Om man dock totalt intervjuar 33 stycken personer en och en så får man förstås ett bättre underlag än om man intervjuar 3-5 stycken. I slutändan handlar det om hur mycket tid man har, vilken budget man har och hur stor själva urvalet av människor som en viss grupp tillhör. Det kan exempelvis vara så att man behöver intervjua en större mängd för att resultaten ska bli statistiskt signifikanta.