Ja, vad är UX research egentligen? Här följer en artikel som sammanfattar vad UX research (ibland kallat ”user research”) innefattar.
Innehåll
Vad är UX research?
Enligt Wikipedia:
“User research focuses on understanding user behaviors, needs, and motivations through observation techniques, task analysis, and other feedback methodologies. This field of research aims at improving the usability of products, services, or processes by incorporating experimental and observational research methods to guide the design, development, and refinement of a product. User researchers often work alongside designers, engineers, and programmers in all stages of product creation and idealization.”
User research (”UX-forskning” eller användarstudie på svenska) möjliggör en användarcentrerad designprocess.
Typer av user research
Det finns kvalitativ forskning och kvantitativ forskning.
- Kvalitativ forskning svarar mer på ”varför” och ”hur” typ av frågor. Prioritera denna typen av frågor om du vill ha konkreta svar på hur du kan förbättra en produkt.
- Kvantitativ forskning svarar på ”hur många” och ”hur mycket” typ av frågor. Prioritera denna typ av forskning om du vill prioritera vad du ska förbättra först, eller om du vill övertyga någon om ett visst resultat (exempelvis övertyga en kund varför en viss sak behöver prioriteras).
Det är viktigt att skilja på vad folk säger kontra vad folk gör. Det är svårt att komma ihåg alla detaljer och varianter när man intervjuar någon. Många saker en användare gör kan vara undermedvetna och det är lätt att glömma att förklara allting.
Att observera en användare där de faktiskt jobbar / utför en uppgift är mer värdefullt men tar längre tid än exempelvis en intervju. Så vilken aktivitet som passar bäst för ditt projekt beror på tiden och budgeten för projektet.
Varför är det viktigt att göra en användarstudie?
Användarastudier är viktigt eftersom:
- Du undviker att vara subjektiv om den produkt du bygger. Det är lätt att anta att jag ”känner mina användare”.
- Du bekräftar dina eventuella antaganden från början. Det är mycket billigare att kolla om dina antaganden stämmer, än vad det är att först bygga produkten och sen kolla om dina antaganden stämmer.
- Du brukar hitta en massa användarbehov under processen som din produkt kan lösa, och som ger din produkt ett unikt övertag i jämförelse med dina konkurrenter. Detta möjliggör innovativa lösningar som dina konkurrenter kanske inte har.
User research är helt enkelt ett sätt att se till att dina användare kan uppnå de mål de vill, i deras användningssammanhang. Det är också ett sätt att se till att dina affärsmål uppfylls på ett mer effektivt sätt, speciellt när man kopplar ihop användarnyttan med affärsnyttan!
Som ett exempel, en användare kanske säger att man vill ha ett hål, men vad de faktiskt behöver är en borr. Eller så kanske de faktiskt vill kunna sätta upp en tavla där det borrade hålet är. Därför är det viktigt att inte bara förstå vad en användare behöver, utan också varför det behövs och hur användaren kommer använda lösningen.
User research – checklista
- Definiera ett gemensamt mål för den user research som behöver göras. Varför behöver vi user research? Vilka frågor behöver vi svar på?
- Vilka antaganden har vi om våra användare? Vad vet vi om våra användare redan nu?
- Välj en metod för att göra research.
- Usability testning är bra om det redan finns en produkt och för mer konkret feedback.
- Intervjuer och observationer är också bra, och funkar även när det inte finns någon produkt och om du behöver mer generella insikter.
- Välj ett sätt att dokumentera den user research som görs. Papper och penna funkar bra, du kan även använda någon form av app, exempelvis Voice Recorder & Audio Editor (iOS).
- Planera in alla möten / sessioner som behövs med användare. Kolla när de är tillgängliga. Fråga om exempelvis de har möjlighet att ta en kaffe ihop och för att göra processen lite mindre formell.
- Transkribera och renskriv eventuella anteckningar från intervjuer, observationer etc. genom ett verktyg som exempelvis Otter.AI.
- Skapa personas, kundresekartor eller effektkartor baserat på user research.
- Summera övergripande resultat från den research som gjorts. Exempelvis allmäna saker du har hittat som inte kan kopplas till en specifik persona.
Skillnaden mellan desk research & user research
Desk research innebär i princip att du gör någon grundläggande undersökning vid ditt skrivbord (därav namnet ”desk research”).
Desk research är ett alternativ om du har svårt att få tag på användare av olika anledningar.
- Då kan du exempelvis läsa jobbeskrivningar av de olika roller som din hemsida kommer rikta in sig mot.
- Du kan också läsa existeande intervjuer av personer i liknande roller.
Denna input blir sedan en bas för de personas som du skapar.
Lämna ett svar