Innehåll
Vad är en persona?
En persona är en leverabel som används inom bland annat användarcentrerad design och marknadsföring [1].
En persona är en slags “påhittad karaktär”, som du skapar för att representera en viss typ av användare som använder en hemsida, varumärke eller produkt på ett liknande sätt.
Buyer persona kontra user persona
Ofta delar du upp personas i både ”buyer personas” (köpare) och ”user personas” (användare). I större system som är företag-till-företag (eller business-to-business) blir detta ännu mer relevant, då de som köper systemet ofta inte är samma personer som använder systemet [2].
Buyer personas används mer vid exempelvis inbound marketing [3], när du vill nå ut till rätt personer.
I många fall så samlar du in data till din user persona genom att göra så kallade användarintervjuer. Datan summerar du sedan ner i 1-2 sidor som beskriver en viss användares beteenden, mål, behov, med mera.
En persona är helt enkelt ett sätt att säkerställa så att alla får samma bild av vem som ska använda ett visst system som ditt företag utvecklar.
Jag kommer i denna artikel fokusera främst på user personas, det vill säga någon som ska använda en viss produkt eller tjänst (ett koncept som är mer relevant inom UX än för inbound marketing).
Personas jämfört med roller
User personas fokuserar mer på användaren i sig och alla användarens olika aspekter. Det kan vara till exempel användarens mål, pain points, bright spots, uppgifter som användaren utför och även i vilket sammanhang användaren utför sitt arbete.
Roller (ibland kallade användarroller) fokuserar mer på relationen mellan användaren och produkten. Det vill säga – “vad kan användaren göra i denna produkten?”.
Ibland missar tyvärr rollerna en viktig del, nämligen sammanhanget runt omkring (exempelvis i vilket sammanhang används systemet? Vilka mål har användaren?). Användarroller har dock också ett bra syfte, speciellt inom produktutveckling. Där kan du utnyttja roller för att definiera vem som har tillgång till ett system och som kan göra olika val i systemet.
Rollerna matchar dock inte alltid till vad en viss persona gör. Roller brukar vara mer generella och mindre segmenterade än vad personas är. Till exempel så kan en administratörsroll motsvaras av flera personas, som har olika typer av behov, mål och användningssammanhang.
Varför är personas bra?
Personas är användbara eftersom:
- Du samlar all information du vet om en viss typ av användare på en eller två sidor. Detta är väldigt användbart, eftersom det gör att alla i det projektet som du jobbar med får samma kunskapsnivå om vem användaren är.
- Detta gör det också lättare i sin tur att segmentera in användare i specifika grupper, beroende på vilka som till exempel ska köpa en produkt eller använda produkten.
- En annan fördel är att du centrerar diskussionen runt användarens (eller köparens) mål och behov. Det gör det lättare att designa en produkt för den förväntade målgruppen. Med andra ord så möjliggör personas en användarcentrerad designprocess.
Vem har nytta av personas?
Generellt sett så skulle jag säga att hela projektet (och till och med ibland företaget som helhet) har nytta av att du skapar personas. Framför allt eftersom personas gör att alla har samma bild om vem som är målgruppen för systemet.
Ni får helt enkelt samma baskunskap om vem användaren, är baserad på tidigare research som du har gjort.
Till exempel:
- Projekt-teamet (till exempel utvecklare, designers, testare, projektledare) får en mer gemensam förståelse av användarna. Det är lättare att sätta användaren i ett sammanhang och berätta en berättelse om användaren, vilket också gör att insamlad data mer blir trovärdig och förståelig.
- Indirekt så innebär det också att det blir lättare för alla i projektet att dela samma projektmål, och till och med ibland företagsmål, vilket förstås också hjälper dina kunder. Personas gör det också lättare för alla inom projektet att diskutera funktioner utifrån användarens perspektiv. Detta är väldigt kritiskt, speciellt om du har många intressenter i projektet som har olika idéer om vad som är den allra viktigaste funktionaliteten att erbjuda till dina kunder.
- Personas hjälper UX & UI designers att utveckla mer informerade prototyper, och ta fram en bättre informationsarkitektur. Med andra ord så ökar du sannolikheten att din design faktiskt löser riktiga användares problem.
Personas är även ett sätt för att bygga mer empati och öka förståelsen för vem som kommer använda en produkt. Det gör så att både designers och utvecklare inte bara applicerar sin egna tankemodell på hur systemet kommer bete sig. Detta är extra viktigt, eftersom det inte alltid är så att vi själva är den tänkta målgruppen till produkten som vi utvecklar.
Exempel-persona & innehåll i personas
Ofta är det bra att vara så specifik som möjligt i din persona. Exempel på innehåll som en persona ska innehålla är:
- Namn och någon form av titel som personan har.
- Bild på personan för att göra det lättare att komma ihåg vem personan är, om möjligt.
- Relevant data för målgruppen, till exempel ålder, utbildning.
- Vilket sammanhang personan använder produkten. Till exempel:
- Vilka webbläsare som personan använder
- Använder din persona en mobil, platta eller bara dator?
- Jobbar användaren i en tyst miljö eller en bullrig miljö?
- Jobbar användaren tillsammans med andra, eller själv?
- Används produkten utomhus? Om ja, är det oftast soligt, molnigt eller regnigt?
- Användarens mål. Varför använder användaren en produkt eller system? Hur vet användaren att han/hon har lyckats? Vad hade varit en lyckad utkomst?
- Vanliga uppgifter som din persona gör, ordnade i sekventiell ordning, eller utifrån hur ofta de görs.
- Vilka verktyg använder personan just nu.
- Vad funkar dåligt / vilka utmaningar kan du identifiera i nuvarande verktyg / system?
- Vad funkar bra i nuvarande verktyg / system?
- Ideer på funktionalitet som stödjer användarens mål och uppgifter i användarens sammanhang.
- Olika citat som du har samlat in under användarintervjuer.
Hur du kan skapa en persona i ditt företag
1. Sammanställ en hypotes på vem du tror användarna är idag
Det kan vara utifrån kunskap som finns inom din organisation eller ditt företag.
Om du har ett större företag eller produkt som du utvecklar så kan du till exempel hålla en workshop där vi spånar om vem som är användare för det systemet som du utvecklar.
Ett annat sätt att samla in data initialt (om du inte vet så mycket om vilka dina kunder är), är att göra så kallad desktop research, genom att du exempelvis går igenom tidigare gjorda intervjuer i tidningar med din tänkta målgrupp, läser på forum som din målgrupp ofta är på eller utgår ifrån jobbannonser för din tänkta målgrupp.
2. Utför användarintervjuer
Nästa steg som du kan ta är att göra så kallade användarintervjuer och observationer av användare med den tilltänkta målgruppen för din produkt. Olika personas ska allra helst vara baserade på behoven som din målgrupp har.
3. Analysera och dokumentera ner dina slutsatser
Dokumentera ner dina slutsatser som rör en specifik persona. Ta fram en persona genom att du utgår från en av mallarna eller verktygen som jag har i den här artikeln om du vill.
4. Diskussion inom teamet / företaget / projektet
Diskutera därefter vad du har kommit fram till med resten av ditt projekt eller ditt företag. Ibland kan det leda till ytterligare tankar och frågor som du kan använda för att komplettera materialet på något sätt.
5. Börja jobba mer användarcentrerat
Slutligen, centrera dina diskussioner för din produkt eller tjänst runt vilka dina användare faktiskt är.
Istället för att du pratar om funktionaliteten (vad som du ska bygga), fråga dig vad din / dina personas skulle tänka, känna eller göra i det här sammanhanget, och vilka mål de har.
Om du jobbar med produktutveckling, se till att din backlog refererar till personas. Istället för att du skriver user stories som börjar med “As a user”, så kan du vara mer specifik (“As <persona name>, I want to …, so that …”).
Du kan använda personas när du tar fram effektkartor, customer journey maps, eller för att rekrytera rätt personer till användbarhetstester. Och förstås, sist men inte minst, så att just din produkt faktiskt löser dina användares problem!
Persona-mall
Jag har sammanställt en mall för dig som vill skapa en egen persona. Om du använder denna persona-mall, länka gärna tillbaka till den här artikeln.
Verktyg för att skapa personas
- UXPressia – Ett riktigt bra verktyg där du kan skapa alltifrån personas, till effektkartor, customer journey maps, med mera. Det här är ett betalverktyg, så UXPressia lämpar sig bäst om du behöver verktyget till flera anställda eller liknande. Det här verktyget är enkelt att använda.
- Extensio – Ett schysst verktyg som innehåller alla möjliga mallar, både för personas med mera. Det finns en gratisvariant av det här verktyget som du kan prova för att göra någon enstaka persona. Det här är ett rätt enkelt verktyg att använda.
- Figma är ett designverktyg där du kan skapa personas och mycket mer. Det här verktyget kräver viss förkunskap och lämpar sig bäst för dig som är UX/UI designer.
Lämna ett svar