Ja, vad är det? Och vad skiljer det från en UX designer, eller interaktionsdesigner?
En UX-specialist har djup kunskap om hur din produkt och dina användare kommer få en bättre upplevelse. Du vill ofta ha en specialist som har specialiserat sig inom just användarvänlighet i flera år och som vet hur man säkerställer användarnas behov . En skillnad mellan en UX designer och UX specialist är ofta att du som specialist besitter mer detaljkunskap – ibland handlar det till och med om kunskap i flera underdiscipliner inom user experience.
Innehåll
Vad innebär det att vara user experience specialist?
En skillnad mot liknande UX-roller är att vara en UX-expert ställer mer krav på dig som person. Det gäller att leverera. Det är viktigt att du förankrar alla olika beslut för din design med en stark information och motivation till andra för varför vi gör något. Som är kopplat till vilket värde det kommer ge för hela kunden och affären.
När är det dags att rekrytera en UX-specialist för ditt projekt?
Det finns flera tecken för att du ska ta in en UX-specialist. Här är några exempel:
- Dina användare klagar på att din produkt är svår att använda.
- Din hemsida konverterar dåligt (folk köper inte dina produkter online, personer registrerar sig inte till din produkt) eller är svår att använda.
- Användare hittar inte det den funktionaliteten de ska (även om funktionaliteten finns där), och väljer att kontakta supporten på ditt företag istället.
Då är det hög tid att rekrytera en UX-specialist!
UX-specialist eller UX-generalist? Vad är skillnaden?
Skillnaden enligt mig handlar mycket om hur din kunskap är fördelad.
- En UX specialist kan vara mer fokuserad på ett till flera underområden för UX. Min styrka ligger exempelvis på interaktionsdesign och att strukturera information på ett enkelt sätt.
- En UX-generalist kan “lite om mycket”. Exempelvis så har generalisten en god men kanske inte jättedjup kunskap om allt ifrån user research, interaktionsdesign, informationsarkitektur, grafisk design och tillgänglighet.
Man kan exempelvis vara mer “T-shaped” i sin ux expertise. Att exempelvis gå djupare in i områden som interaktionsdesign och informationsarkitektur, men att ändå kunna göra mockups och ren UI design när det behövs. Generalister är också bra – världen ändrar sig ständigt och det gäller att hänga med så att du inte målar in dig i ett hörn!
Tips för hur du snabbare kan bli en UX-expert
- Hitta olika personer och mentorer som inspirerar dig. Omge dig duktiga människor som också ger massor med idéer och tips om hur du kan förbättra användarupplevelsen för din design.
- Lär känna dig själv och dina styrkor. Personligen är jag ett fan av att gå all in på de sakerna du är riktigt bra på. Och ta hjälp av andra för att komplettera dina svaga sidor.
- Förankra alla dina beslut för din design i varför det ger både kundnytta och användarnytta. Det handlar om att lösa behov för användaren och kunden genom design.
- Lyft blicken från prototyper och wireframes och fokusera på helheten för din design. Strunta i att pusha ut pixlar i dina mockups innan du har gjort användarstudier, eller en effektkarta, eller informationsarkitektur.
- Var trevlig och respektera dina medarbetare. Soft skills är minst lika viktigt som teknisk kunskap.
Lämna ett svar