Att starta webbutik i Sverige kan vara tufft och kräva en stor initial investering. Du behöver ofta köpa in ett lager – ibland med produkter som du är osäker på om de kommer sälja bra överhuvudtaget.
Dropshipping är en process som ofta ger en kortare startsträcka för dig som webbutiksägare, så att du slipper tänka lika mycket på lagerhantering och logistik för din webbutik. Dropshipping lämpar sig framför allt till dig som är ny med att starta webbutik, eller om du vill testa nya varor (eller utöka ditt existerande sortiment) utan att investera massor.
Dropshipping är i skrivande stund vanligare i USA än vad det är i Sverige. Men jag är säker på att det är ett område som kommer bli mer och mer populärt även här, speciellt med tanke på hur lätt det är att komma igång med dropshipping.
Personligen rekommenderar jag Shopify tillsammans med Oberlo för dig som vill komma igång med dropshipping.
Innehåll
Vad är dropshipping?
Dropshipping går ut på att du som butiksägare inte håller något eget lager. Istället så hanteras dina varor via en leverantör eller grossist (ofta något annat företag, som funkar som en tredjepart). Leverantören skickar sedan generellt sett varorna direkt till kunden som beställt dem.
I vissa fall kan även grossisten / leverantören hantera saker som returer och support med mera, beroende på vad ni kommer överens om.
Ditt jobb som webbutiksägare är att du fungerar som en slags förmedlare, som kopplar ihop kunden med den leverantör som du har valt. Så om du exempelvis vill börja sälja en produkt för 1000 kronor, och din leverantör tar 500 kr för den produkten, så har du gjort en vinst på 500 kronor!
Den stora skillnaden mellan dropshipping och mer traditionella processer för webbutiker är att du som butiksägare slipper ha ett eget lager med varor. Allt detta sköts istället genom den leverantör du samarbetar med.
Fördelar med dropshipping
- En stor fördel med dropshipping är tillgängligheten. Det är ett bra sätt att som dropshipper testa olika ideer för din webbutik innan du exakt bestämmer dig för vilken marknad du ska satsa på.
- Du behöver oftast inte investera lika mycket pengar i din butik från början. Att köpa in varor kan initialt vara en stor kostnad, som det samtidigt är svårt att veta om du kommer tjäna pengar på det i slutändan. Istället kan du vänta tills en kund faktiskt har beställt varan. Detta gör även att riskerna för dig minskar.
- Du blir mer flexibel med varifrån du kan sköta din affär. Eftersom du inte har ett fysiskt lager att hålla reda på själv, så kan du göra mycket av arbetet med bara en dator och uppkoppling till nätet. Det viktiga blir istället att ha täta dialoger med det företag du väljer att samarbeta och sälja via (och kunderna).
- Dropshipping ger dig också mer flexibilitet i vad du säljer och hur du väljer att tjäna pengar genom detta. Om exempelvis en viss typ av produkt blir tillfälligt mer populär än andra, så kan du snabbt svänga och börja sälja det istället.
- Det är lättare att skala upp dropshipping än exempelvis detaljhandel. Istället lägger du över mycket av processen för att hantera ordrarna på leverantören som du samarbetar med.
Nackdelar – allt är inte perfekt…
Även om dropshipping kan låta som en dröm så är det inte bara fantastiskt. Det finns förstås en del nackdelar med (och saker att ta höjd för).
- Det kan vara farligt att välja fel leverantör. Se till att du hittar en leverantör du verkligen kan lita på. Jag har gjort en lista på bra dropshipping grossister som du hittar här. Väljer du fel leverantör så riskerar du att ställa till det ordentligt för både dig och dina kunder.
- Lägre vinstmarginal. I och med att du använder dig av en leverantör som tar hand om stora delar av fulfillment- och logistikprocesserna så blir det också naturligt att en del av kakan tillfaller den leverantör som du jobbar med, istället för dig. Det kan också bli mer konkurrens mellan dig och andra e-handlare om ni säljer varor från samma leverantör, vilket kan göra att priserna pressas ner ytterligare.
- Det kan vara svårare att erbjuda och hitta unika erbjudanden till dina kunder. I och med att du jobbar med en tredjepartsleverantör så får du förlita dig på deras utbud. Just därför är det viktigt att du själv testar de varor som du tänker sälja, så att du verkligen levererar kvalitét till dina kunder.
- Processen är absolut inte helt automatiserad och passiv. Du måste ändå räkna med att lägga en hel del tid på att definiera alla saker i din process. Alltifrån reklamationer, rabatter, returer, ordersedlar och fakturor.
Hur hittar man leverantörer?
För att spara tid så har jag sammanställt en lista med grossister som du hittar här för dig som vill sälja produkter via dropshipping. Om du ändå vill få lite tips på hur du hittar leverantörer så finns de här!
Först och främst så är det viktigt att inse att ett företag inte kommer ringa upp dig eller knacka på din dörr för att fråga om du vill dropshippa deras produkter. Du måste ta första kontakten med företag du är intresserad av att använda. Pitcha din butik och din marknads-idé direkt till leverantören. Få leverantören att tro på din idé, lika mycket som du gör! Allra bäst är det om du har möjlighet att fysiskt åka och besöka leverantören du vill samarbeta med (om företaget är baserat i Sverige exempelvis).
Att hitta en bra leverantör för dropship Sverige är inte alltid det enklaste. Här är några saker att tänka på när du väljer leverantör:
- Välj en leverantör som har en automatiserad process, som underlättar för dig som äger webbutiken. Helst ska detta vara en process som du kan integrera din affär med (för exempelvis lagerhantering, så att du lätt kan se vilka varor som finns tillgängliga eller inte).
- Se till att det antingen finns en supportkanal, eller ännu bättre att du får en kontaktperson från din leverantör som du kan prata med och använda som kanal direkt vid eventuella frågor. Det är viktigt att det finns en bra och nära dialog med den leverantör du väljer, eftersom det i slutändan annars blir ditt problem om saker inte funkar som de ska.
- Kolla upp omdömen på nätet om leverantören. Sök på exempelvis ”<företagets_namn> omdöme” på google, eller gå till sidor som Trustpilot, forum eller företagets facebook och kolla vad andra tycker.
När du väl träffar din leverantör så bör du gå igenom och definiera en tydlig process tillsammans med leverantören, för vem som gör vad i samband med olika scenarion, exempelvis returer av varor.
Kolla även upp om det går att skräddarsy produkterna på något sätt (exempelvis unik paketering som speglar ditt varumärke istället för leverantörens), så att upplevelsen blir mer personlig för dina kunder.
Tips för att komma igång med dropshipping – steg för steg
Steg 1: Börja med att definiera din marknad och nisch, och vilka produkter du tänker sälja till dem. Det kan vara värt att både göra marknadsundersökningar och användarundersökningar för att bättre förstå vad marknaden vill ha för att bättre förstå hur du kan tjäna pengar på de produkter du väljer. Ju mer i detalj du kan definiera dina köpare, desto bättre.
Steg 2: Välj produkter som har så hög marginal för dig som möjligt (billiga att tillverka men som tillför mycket värde till den målgrupp du vänder dig till). Se till att de produkter dina kunder bestämmer sig för att köpa har hög konverteringsgrad (det vill säga, att många väljer att köpa denna typ av varor online och utan att tänka efter alltför mycket).
Steg 3: Hitta en dropshipping grossist som erbjuder dropshipping i Sverige. Mitt rekommenderade alternativ är att du till att börja med använder dig av Oberlo, som dessutom funkar bra ihop med plattformen Shopify. Oberlo har ett stort utbud av produkter som du kan lägga till direkt i din webbutik. När du säljer något så beställs det genom Oberlo och du behöver inte bry dig om vare sig paketering eller frakt.
Hela processen är sömlös, så dina svenska kunder kommer inte märka någon skillnad, utan allt ser ut som om det sköts direkt via din webshop. Istället kan du lägga mer tid på att marknadsföra din e-handel och produkter för den svenska marknaden, och se till att dina kunder är nöjda. Just Oberlo är en väl beprövad plattform, och mer än 85 miljoner varor har sålts därigenom. Via Oberlo kan du också ha direktkontakt med de leverantörer som du väljer, vilket också underlättar.
Du hittar mer information om Oberlo här.
Det ska nämnas att det finns andra dropshipping företag som exempelvis Droshi, men det är inte ett lika bra alternativ som Oberlo enligt mig.
Steg 4: Skaffa en webbutik.
Shopify är det alternativ jag personligen rekommenderar för svenska marknaden. Anledningen att jag förespråkar Shopify är även att du får bra funktioner på köpet – allt ifrån moderna och snygga designmallar till din butik, till integrationer för alla möjliga tillägg (exempelvis Oberlo som nämnts innan), till SSL (säker överföring av trafik från din webbutik). Det är ett alternativ som används av många företag som ett sätt att sälja produkter.
Investera även i en bra logotyp (du kan få en prisvärd logotyp som ser helt OK genom att anlita någon via Fiverr exempelvis).
Det kan också vara värt att du gör egen grafik till produktkategorier och liknande i din webbutik. Ett bra program för att göra detta i är Canva, som är en slags användarvänlig motsvarighet till exempelvis Photoshop.
Om du vill slippa processen med att sätta upp en webshop själv så kan du exempelvis använda dig av Alidropship som tar dig igenom hela processen och hjälper dig att få en egen webshop gjord åt dig. Det är dock mer rekommenderat ifall du vill hantera din dropshipping via Aliexpress.
Steg 5: Köp ett domännamn till din e-handel. Välj ett namn som är tillräckligt generellt så att du inte är knuten till en viss typ av produkter, ifall du väljer att expandera din affär. Undvik domäner som är krångliga att uttala, eller som har en massa siffror i domännamnet. Du vill helst att ditt domännamn ska vara så kort som möjligt (max 2-3 ord), och lätt att komma ihåg för återkommande besökare.
Steg 6: Testa de produkter du planerar att sälja i Sverige. Köp in några stycken varor för att prova de själv, så att du inte säljer skit till dina kunder.
Steg 7: Testa din butik. Du kan köra exempelvis användbarhetstestning, för att se hur lätt det är att hitta och beställa produkter via din butik.
Steg 8: Marknadsför din webbutik online – antingen genom annonser (om du kommer ha budgeten) eller genom sökmotoroptimering (om du kommer ha tiden att lägga på det).
Digital marknadsföring via exempelvis Search Engine Optimization (SEO) är en viktig komponent för att kunder ska hitta till din butik, oavsett om du sysslar med dropshipping eller ej.
I samband med detta behöver du ofta göra så kallad keyword research för att förstå vad användare söker på för produkter online (via verktyg som exempelvis AHRefs). Du kan också använda dig av gratis-verktyg som Google Trends för att se vad folk söker på över en viss tidsperiod.
Steg 9: Glöm inte att registrera dropshipping företag. Som vanligt så måste du förstås hantera skatter korrekt för att tjäna pengar och sälja produkter på rätt sätt – så även med dropshipping skatt.
- Skatteverket har en bra sida för vad som gäller för e-handel.
- Skatteverket har en del vanliga frågor och svar som rör e-handel.
Slutsats – är dropshipping värt det?
Att starta en webbutik för dig som är ny inom e-handel kan vara ett överväldigande steg.
Genom dropshipping så kan du delegera vidare vissa delar av processen (logistik och lagerhantering) till en leverantör som sköter detta åt dig och skickar varorna direkt till din kund. På så sätt frigör du mer tid till marknadsföring och att ge bra kundservice.
Personligen rekommenderar jag Shopify tillsammans med Oberlo för att komma igång sälja produkter via dropshipping.
Med det sagt så är det inte passiv inkomst! Du måste som vanligt lägga ner tid och energi när du startar eget – så även med dropshipping.
Altin säger
Jag vill öppna en onlineverksamhet med tillägg med dropshipping där företaget finns i Europa…men jag vet inte hur jag ska registrera mig för skatt då skatteverket inte svarar mig trots att jag skrivit till dem flera gånger. ..tack
Baran säger
Hej Andreas
Jag missar en sak, för att sälja måste jag göra genom shopify eller kan jag ha egen hemsida och sälja varor där men en leverantör som hanterar sålda varor. Så fall hur hittar jag de leverantörer om jag inte går genom shopify. Kan man integrera Oreblo i min egen hemsida eller ?
Hälsningar
Andreas Johansson säger
Hej Baran!
Ursäkta sent svar. Nej, du måste inte göra det genom Shopify. WordPress är ett alternativ men kräver en del mer uppsättning. Tror man ska kunna köra någon kombination av WordPress tillsammans med WooCommerce och exempelvis Alidropship: https://alidropship.com/plugin/ .